انواع سقف کاذب

ساخت وبلاگ

انواع سقف کاذب
·      سقف کاذب با رابیتس و اندود
این نوع سقف متداول ترین نوع سقف کاذب می باشد.
رابیتس ورق فولادی مشبکی است که با مفتول یا سیم آرماتور بندی به صورت دو لایی به شبکه فرعی متصل می شود. ویژگی اصلی رابیتس آن است که عمده ملات ها به آن می چسبد و ترک بر نمی دارد. رابیتس در دو نوع سطح و برجسته از ورق گالوانیزه ساخته می شود. نوع برجسته در دهانه های بزرگتر بکار می رود. جهت اندود کاری روی کانال های کولر و تأسیسات نیز از رابیتس برای اتصال بهتر اندود استفاده می شود.
·       سقف کاذب آکوستیک
اصولا آکوستیک یک نوع ایزوله صوتی است، که با مصالح مختلف ساخته شده و در مکان هایی که نباید صوت تولید پژواک نماید مانند سالنهای سخنرانی، سینما و ... استفاده می شود.
برای جلوگیری از تشدید صوت از مصالح زیر می توان استفاده کرد:
پارچه بصورت چین دار
پلاک های گچی
پلاک های چوبی
ورقه های مقوایی فشرده به رنگ سفید و سوراخدار که در بازار به نام " آکوستیک" معروف هستند.
(این ورقها بصورت کام و زبانه به یکدیگر و به وسیله درخت فلزی یا میخ ریز به زیر سازی چوبی متصل می شوند. )
در مکان های خاص مانند استودیوها و ... از ورقه های آکوستیک با یک لایه پشم شیشه و ورق آلومینیوم استفاده می شود.
·      سقف کاذب آلومینیومی
در این نوع سقف کاذب وسایل اتصال همگی از فولاد گالوانیزه هستند و فقط پوشش آن از جنس آلومینیوم بوده، که پشت آنرا عموماً با پشم شیشه پر کرده اند.
·      سقف کاذب چوبی
قبل از اجرای لمبه کوبی دور سقف با چهار تراش مناسب کلاف کشی و تراز شود. شبکه اصلی این نوع سقف کاذب از فولاد یا چهار تراش چوبی و شبکه فرعی آن باید از چوب باشد. لمبه های چوبی از چوب نراد خارجی (روسی یا مشابه آن) می باشند.
·      سقف کاذب با قطعات پیش ساخته گچی
کلیه قطعات مورد استفاده در این نوع سقف ها عموماً از جنس آلومینیوم هستند. قطعات گچی را می توان روی شبکه چوبی نیز پیچ و یا میخ کرد.
مزایای سقف کاذب گچی عبارتست از:
- سبکی: سقف های نمايان دارای ابعاد ۶۲/۵ × ۶۲/۵ × ۲ سانتيمتر به وزن ۱۳ کيلوگرم در متر مربع می باشد. سقف های پنهان به ابعاد ۶۲/۵ × ۶۲/۵ × ۳ سانتيمتر به وزن ۱۸ کيلوگرم در متر مربع می باشد.
- نصب سریع و آسان: سيستم پيش ساخته و اتصالات آلومينيومی به کار برده شده سبب می گردد که نصب اين محصول با سرعت بسيار و به سهولت انجام گيرد.
- سهولت در ایجاد طرحهای متنوع .
- مقاوم بودن در برابر آتشسوزی و عدم ايجاد دود.
- قابل تعویض بودن قطعات .
- سهولت در ایجاد طرح های متنوع .
- با پرداخت جزئی آماده رنگ کاری هستند.
- ثبات رنگ: بدون تغيير رنگ سال های متمادی ثبات خود را حتی در برابر نور خورشيد نيز حفظ می نمايد.
- ضربه پذيری: به علت داشتن فيبر صنعتی در سقف های پنهان و توری پلاستيکی در سقف های نمايان، در برابر هر گونه ضربه اتفاقی دارای انعطاف لازم است.
- مقاوم در برابر صدا: به علت ساختار خاص خود برای ساختمان های مسکونی، محيط های عمومی و سالن های بزرگ بسيار مناسب می با شد.
- تهويه: سقف های گچی، حرارت و رطوبت را تنظيم و محيط را برای زندگی و فعاليت مطلوب می نمايند.
- سازگار با محيط زيست: به علت عدم وجود مواد زيان بخش هيچگونه آسيبی به محيط زيست نمی رساند.

·      سقف کاذب فایبر گلاس و پلاستیک
·      سقف کاذب با ورقه های نی فشرده (کانتکس)
·       سقف کاذب با ورقه های آزبست سیمان
·      سقف کاذب ترکیبی

اجراء چند نوع سقف کاذب درکنار همدیگر ودر غالب یک طرح هندسی منظم و یا غیر منظم به همراه شکست و اختلاف سطح مختلف را سقف کاذب ترکیبی گویند .
برای اجراء چنین سقفی ، طرحی مناسب با سازه های سقف کاذب الزامی است.
نکته ای که دراین سقف وجود دارد ، استفاده از نورپردازی و گونه های مختلف از چراغهای توکار است، که جلوه خاصی به طرحهای هندسی و رنگ آمیزی سقف کاذب ترکیبی میدهد.
معمولا" برای اجرا ء این سقف زیر سازی مناسبی را بوجود می آورند ، که با آهنکشی ویا بدون آهنکشی است. که در هر صورت باید محاسبه فنی لازمه لحاظ گردد.
  معمولا" این نوع سقف با قیمت بیشتری نسبت به سقفهای دیگر  قابل اجراء است .  بنا به عواملی که ذکر خواهم کرد ، مثل سازه و زیرسازی  بیشتری را طلب میکند  سازه های  آهنی  و سازه مربوط به خود سقف مورد نظر در هنگام اجراء باعث  اتلاف  وقت بیشتری می شود . که از نظر زما نبندی  در اجراء با سقفهای دیگر متفاوت است .
سقف کاذب ترکیبی  را معمولا" در مساحتهای بزرگ  (  که مساحت مورد نظر یکجا باشد و پراکندگی  نداشته باشد یعنی دیوار و دیگر عوامل جدا کننده  فضا وجود نداشته باشد ) اجرء میشود چون  زیبای  بهتری را جلوه گرمی نمائید . در موارد دیگر معمولا" بدون آهنکشی پشت سقف  ( البته در مساحتی کم ) انجام میگردد،  مثل سرویسها ، کارایی بیشتری دارد .
سقف کاذب ترکیبی در اختلاف سطح اگر اجراء شود ، زیبای خاصی را دارد که با رنگی متفاوت و قرینه نسبت به دیگر سطوح ( همان مساحت اجرایی) جلوه خاصی را دارا می شود .

·      سقف کاذب گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم  در رده سقف های دکوراتیواست و در بین آنها از ویژگیهای فراوانی برخوردار است  این سقف از آلومینیوم  وآهن  و ورقهای آلیاژی ( این مورد گران است)  تولید میشود ..
سقف گریلیوم ، سقف باز هم گفته می شود . جواب آن در کار تمام شده است . بعد از اینکه سقف نصب شد چیزی که رویت می شود اینست  ، خانه های مربع و مستطیل شکلی که پیوسته در کنار هم قرار گرفته است . که هیچ پوششی در داخل و یا پشت آن وجود ندارد و پشت سقف و تاسیساتی که کار شده است به خوبی دیده می شود .
  سقف کاذب گریلیوم از ورق به قطر 4/0 الی 1 میلیمترتولید می گردد  .  
گریلیوم تولید شده رنگ می شود ، رنگ بصورت  مایع و یا پودری   می باشد ، که در هر صورت به کوره می رود تا خشک شود .
در هنگام نصب قطعات تولید شده روی هم مونتاژ می شود و سپس در کاریرهای که هم شکل با قطعات  هستند ولی با اندازه دو برابر قرار می گیرند ودر سطح طراز اجراء می شوند.
مزیت سقف کاذب گریلیوم  در نمای آخر اینطور است که هیچ گونه متعلقات سقف ( بجز چراغ ) دیده نمی شود ، چون می توان در پشت سقف آن را کار کرد، مثل در یچه ها ، کانال ها ، ددکتور ها و ...... و دیگر موارد.
معمولا" سقف کاذب گریلیوم را بصورت منفرد و یا ترکیبی با سقف های دیگر اجراء می کنند . زیر سازی سقف  گریلیوم  مانند سقف های دیگر بصورت آویزانی است  ، که با سیم مفتول ویا زنجیر این کار انجام می گردد.

·      سقف کاذب تایل ( با نگهدارنده نمایان)

يكي از بهترين نوع پوشش براي سقف كاذب است . انواع آن هم بستگي به نگهدارنده وجنس پوششي آن  است . قطعات (تايل و نگهدارنده ) از بيش تعين شده با ابعاد معين ، به نام مشبك و آرمسترانگي و مينرال وبطور صحيح آن كليك ناميده مي شود . در موارد ديگر آن مشبك صحيحتر است .
متريال پوششي در اين نوع سقف كاذب بايد مضربي از طول و عرض شصت سانتيمتري باشد و نوع جنس آن به سفارش كارفرما  است .  مانند : الياف فشرده و پلاكسي گلاس ( طلق ) و گچي و چوبي و آلومينيومي و يا موارد پيشنهادي ديگر باشد .
اين نوع سقف كاذب  بصورت آويزاني اجراء ميگردد .  كه بهترين آويز مفتول گالوانيزه است .
نگهدارنده آلومينيومي هم بهمين ترتيب اجرا ء ميگردد ولي با اندكي تفاوت  كه بدين صورت مي توان بيان كرد . كه بر روي بدنه آن هيچ گونه شيار وزبانه وجود ندارد  ، سپري ( نگهدارنده ) در طول معين توليد شده و بعداز رنگ شدن در طول شش وپنج ويا حتي كمتر به محل اجراء آورده مي شود . و آن وقت به طول معين طراحي شده برش مي خورد و نصب ميگردد .
تنوع رنگ در سپري آلومينيومي بيشتر است و تنوع در توليد شكل ظاهري  آن  است، كه اين مورد مزيت در اين نوع سقف كاذب است .
اين نوع سقف كاذب را در ارتفاع  ، بهتر است با زير سازي آهني ( پروفيل ) اجرء گردد. اين شرايط بستگي به محيط ومساحت اجرايي دارد . مانند ارتفاع از كف ، بلندي پشت سقف كاذب تا سقف اصلي ( براي بيش از دو متر ) و ....

.
ولي در موارد اجسام سنگين تر اجراء آن محتاج به زير سازي جدا است.
اين سقف كاذب در حال حاضر از رايج ترين نوع سقف كاذب در داخل كشور است .

·      سقف کاذب لوکسآلون 150f

اين سقف پوششي خاصي را دارا است. با ظاهري ساده و محكم  ودرزبندي بين آن جزو معدود سقف ها است . و
به سه گونه مي شود تعريف كرد نخست اين نوع سقف كاذب به تنهايي كار شود و ديگري در سقف هاي تركيبي  و در آخر اين سازه را در نما هم مي شود بكار برد ( نماي داخلي ساختمان ونما خارجي ساختمان ) .

اين سقف بصورت  رول فرم  توليد مي شود . محصول توليد شده با عرض پانزده سانتي متر است . و طول  بستگي به طرح اجريي دارد .  اين سقف بصورت آويزاني  اجراء مي شود  با  ساپورت هاي مفتولي ويا تسمه اي  ودر موارد ديگر با بسته شدن زير سازي به  آهنكشي اين عمل انجام مي گردد.
ضخامت ورق توليدي در اين سقف كاذب پنج الي هفت دهم ميلي متر است . جنس ورق آلومينيومي و يا ورقهاي رنگين نيز ميتواند باشد . در ضمن بصورت پانچ و بدون پانچ  توليد مي گردد .
در مورد ي كه اين نوع سقف كاذب به تنهايي اجراء شود . امكان دسترسي به پشت سقف  تقريبا" از بين مي رود . ( در مورد لزوم  دريچه بازديد  ويا گونه اي ديگر مي توان اجرا كرد كه دسترسي  به پشت سقف انجام شود ) پس در انتخاب سقف كاذب عامل دسترسي به پشت سقف مهمترين مسئله است.
رنگ  آميزي براي اين سقف به دلخواه  است  .  
جاسازي  متعلقات سقف  به صورت متنوع امكان پذير است .
·      سقف کاذب ، اسپیس فریم >
فرم و طرح این سقف هرمی شکل است که مقطع چهار گوش آن به طرف بالا و نوک هرم به طرف پائین است .
کل سطح را همین هرمها در کنار همدیگر پوشش می دهند و در ضمن  این قابلیت را دارا هستند که در چند طبقه رویهم کار شوند ،  ضلع این هرم لوله آلومینیومی است  که دو سر آن طوری ساخته می شود که بتوان روی هم پیچ شوند .
سقف کاذب اسپیس فریم از نوع سقفهای پوششی و دکوراتیو است ، زیبای خاصی این نوع سقف دارا است و جلوه خاصی به محیط می دهد .
·       دامپا

شكل آن باندهاي نواري است در عرض و يا طول مساحت اجرايي ، ابعاد شكل ظاهري اين نوع سقف به غير از طول آن هميشه ثابت است . ولي طول آن در سفارش براي توليد ميتواند مختلف باشد .
رنگ آميزي الوان است .
زير سازي از جنس ورق گالوانيزه ميباشد .واز سقف اصلي آويزان مي شود.
اجرا آن در سطوح شكست و زاويه دار و حتي قوس بخوبي انجام پذير است . امكان جاسازي متعلقات سقف كاذب بخوبي امكان پذير است .
موارد اجرايي آن در ساختمان متنوع است . در نوع ساده و پانچ شده توليد مي گردد .

حلب کوب ...
ما را در سایت حلب کوب دنبال می کنید

برچسب : انواع سقف کاذب , نویسنده : آقا زمان مقدری poshteboom بازدید : 810 تاريخ : جمعه 4 اسفند 1391 ساعت: 2:31